Starwing review (SNES)

★ ★ ★ ★ ☆ een nieuwe horizon voor 3D-gaming (in de jaren ’90)

Starwing (of Star Fox buiten Europa) maakte een enorme impact op de gamingindustrie dankzij zijn baanbrekende 3D-graphics, mogelijk gemaakt door de revolutionaire Super FX-chip. Het spel was uniek in zijn tijd en zette een nieuwe standaard voor visuele prestaties op thuisconsoles. Maar ook met zijn innovatieve gameplay en meeslepende verhaallijn blijft Starwing een mijlpaal in de geschiedenis van videogames.



Is het nu Starwing of Star Fox?

Een opvallend aspect is het verschil in naam tussen Europa en de rest van de wereld. In Japan en Noord-Amerika werd het spel uitgebracht als Star Fox. De naamswijziging voor de Europese markt kwam door een conflict met een Duitse firma genaamd “StarVox,” die gerechtelijke stappen dreigde te ondernemen vanwege de gelijkenis in naam. Om juridische problemen te vermijden, koos Nintendo ervoor om de naam te veranderen naar Starwing voor de Europese release.

Links: internationale Star Fox versie / Rechts: Europese Starwing versie

In latere vervolgen werd wél de internationale naam Star Fox gebruikt. Behalve bij Star Fox 64 die de naam Lylat Wars kreeg.

De Super FX-chip

De Super FX-chip, ingebouwd in de Starwing-cartridge, stelde de Super NES in staat om complexe 3D-graphics te renderen. Deze chip verhoogde de rekenkracht van de console aanzienlijk. Hierdoor konden spellen zoals Starwing geavanceerde 3D-modellen en omgevingen weergeven, waardoor een nieuwe standaard werd gezet voor visuele prestaties in videogames. Voor het eerst konden spelers genieten van – voor die tijd – vloeiende, polygonale modellen en dynamische spelwerelden op een 16-bit console.

Later kwam er een nieuwe versie van de Super FX-chip die gebruikt werd voor andere games die visuele elementen gebruikten die de SNES zelf niet kon genereren, zoals onder andere Yoshi’s Island (Super Mario World 2) en Doom.

Het verhaal

In Starwing nemen spelers de rol aan van Fox McCloud, een vos en de leider van het Star Fox-team. Fox is een bekwame piloot en een geboren leider, vastberaden om zijn vader James McCloud, die door Andross werd gedood, te wreken.

Samen met zijn teamgenoten Falco Lombardi (een valk), Peppy Hare (een haas) en Slippy Toad (een kikker), strijdt Fox tegen de kwaadaardige wetenschapper Andross (een aap), die het Lylat-stelsel bedreigt. Het team moet door verschillende planeten reizen om hem te verslaan en de vrede in het stelsel te herstellen.

Je team helpt vijanden te verslaan, maar heeft zelf ook dikwijls hulp nodig.

Gameplay en herspeelbaarheid

Starwing is een rail shooter met zowel third-person als first-person 3D-perspectieven. Spelers navigeren Fox’s ruimtevaartuig, een Arwing, door verschillende omgevingen terwijl ze worden aangevallen door vijandige ruimteschepen, robots en andere wezens. Onderweg kunnen spelers diverse power-ups verzamelen die hen helpen in hun missie. Aan het einde van elk level krijgen spelers een score gebaseerd op het aantal vernietigde vijanden en hoe goed ze hun teamgenoten hebben beschermd. Elk level eindigt met een eindbaasgevecht dat de speler moet winnen om verder te komen.

Fox (een vos) wordt vergezeld door drie computer-gestuurde teamgenoten: Peppy Hare (een haas), Slippy Toad (een kikker) en Falco Lombardi (een valk). Op bepaalde momenten vragen deze teamgenoten om hulp. Het negeren van hun oproepen kan ertoe leiden dat ze schade oplopen of zelfs worden neergeschoten. Het helpen van teamgenoten stelt hen in staat om vijanden te bestrijden die door de speler zijn gemist, wat het behalen van een maximale score in een level vergemakkelijkt. Aan het einde van elk level worden extra punten toegekend op basis van de gezondheid van de teamgenoten. Zijn ze eenmaal dood, dan krijg je hen niet meer terug.

Spelers kiezen aan het begin van het spel een van de drie routes door het Lylat-stelsel. Elke route komt overeen met een bepaald moeilijkheidsniveau en heeft een eigen reeks unieke levels. Dit verhoogt de herspeelbaarheid van het spel aanzienlijk, omdat elke route een andere ervaring biedt.

Naast het standaardeinde van Starwing waarin de speler Andross verslaat, is er een minder bekend alternatief einde dat spelers kunnen ontdekken. Wanneer bepaalde geheime criteria worden voldaan, kan Fox McCloud terechtkomen in een mysterieuze andere dimensie, waar de regels van de werkelijkheid anders lijken te zijn. In deze vreemde dimensie wordt Fox geconfronteerd met een enorme fruitautomaat, een bizarre tegenstander die lijkt te zijn samengesteld uit de vreemdste elementen van de ruimte. Wanneer Fox erin slaagt om de fruitautomaat te verslaan, komt er een abrupt einde aan zijn avontuur, en bevindt hij zich gevangen in deze vreemde dimensie. De aftiteling rolt over het scherm terwijl Fox hopeloos probeert te ontsnappen aan zijn onverwachte gevangenschap, wat uiteindelijk onmogelijk blijkt te zijn.

De beruchte fruitmachine in de andere dimensie…

De muziek

De muziek van Starwing mogen we ook zeker niet vergeten. De muziek speelt een cruciale rol in het creëren van de sfeer en spanning van het spel. De meeslepende en dynamische soundtrack begeleidt de spelers door hun avontuur en versterkt de emotionele impact van de game-ervaring. Elke track is zorgvuldig ontworpen om de actie en de omgevingen van het spel te complementeren, wat bijdraagt aan een onvergetelijke spelervaring. Onder andere de muziek van de eerste planeet, Corneria, is enorm populair op het internet.

De impact van Starwing

Starwing zette niet alleen nieuwe standaarden voor visuele prestaties, maar had ook een brede invloed op de gamingindustrie. Het succes van het spel toonde aan dat er een markt was voor 3D-games op thuisconsoles, wat de weg vrijmaakte voor toekomstige klassiekers zoals Super Mario 64 en The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

Bovendien liet Starwing zien dat technische beperkingen kunnen worden overwonnen met innovatieve oplossingen, iets dat nog steeds een kernprincipe is in de game-ontwikkeling van vandaag.


Conclusie

Starwing blijft een van de meest geliefde en baanbrekende spellen in de geschiedenis van Nintendo. Door gebruik te maken van de geavanceerde Super FX-chip, slaagde het spel erin om de grenzen van de SNES te verleggen en een nieuwe standaard te zetten voor 3D-gaming. Starwing is een bewijs van wat mogelijk is wanneer creativiteit en technologie samenkomen om een unieke en invloedrijke game-ervaring te creëren.

Hoewel Starwing destijds baanbrekend was vanwege zijn 3D-graphics, wordt het nu gekenmerkt door een trage framerate en graphics die vandaag de dag minder indrukwekkend lijken. Desondanks blijft het een iconisch spel dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van gaming. En het is ook gewoon een enorm leuk spel om te spelen.

Van ons krijgt Starwing een werlverdiende 4/5!


Wist je dat

  • er een verborgen Arwing te vinden is in The Legend of Zelda: Ocarina of Time? Door een cheatcode te gebruiken, kun je deze activeren, wat leidt tot een confrontatie met een vijand die Link van alle kanten met lasers beschiet. Als Link deze vijand verslaat, volgt er een explosie vergelijkbaar met die in Starwing.
  • Lylat Wars / Star Fox 64 een reboot is van dit spel? Met verbeterde graphics en gameplay, bracht het een vernieuwde ervaring van het vertrouwde verhaal van Fox McCloud en zijn team tegen de dreiging van Andross.
  • er in 2017 een écht rechtstreeks vervolg op dit spel uitkwam met Star Fox 2? Dit spel was al klaar in 1995, maar men vreesde dat de op dat moment uitgekomen Nintendo 64 een negatieve impact zou hebben op de verkoop van dit tweede spel. Maar met de lancering van de Super NES Classic in 2017 kwam het vervolg er dus uiteindelijk wel, al is het enkel de ROM, zonder cartridge.

Interesse om dit spel te kopen?


Heb geen product in de winkelwagen!
0